بدون نظر مقالات قالیشویی

لکه بری فرش با روش های کاملا ساده

لکه بری فرش با روش های کاملا ساده می تواند بدون آسیب راه کاری برای  نجات از لکه باشدوهمه ی ما حداقل تجربه ریخته شدن چایی روی فرش را داریم که سریعا با دستمالی مرطوب، لکه روی فرش را پاک کردیم ولی در واقع همه ی لکه ها انقدر راحت پاک نمیشن! ما میخواهیم در رابطه با لکه گیری سریع و اورژانسی فرش و مبلمان با شما صحبت کنیم تا با روش‌های کاملا ساده و خانگی و مواد اولیه‌‌ی در دسترس به داد فرش‌‌ها و مبلمان منازل خود برسید.

فرش‌ها قلب‌ تپنده‌ی خانه‌های‌ ایرانی هستند. ما اکثر وقت خود را  مشغول نشستن، استراحت کردن، راه رفتن ، غذا خوردن و یا خوابیدن روی فرش هستیم.  کثیف شدن فرش اجتناب ناپذیر است.از بين بردن لكه هاى فرش يكى از چالش هاى سخت و نفس گير خانه دارى است. اما روش هایی که برای لكه برى  فرش از آنها استفاده مى كنيد تا چه اندازه كارآمد و ايمن هستند؟ تا چه اندازه از آسيب نديدن فرش هاى خود هنگام استفاده از اين روش ها اطمينان داريد؟در اين مقاله ما ساده ترين و ايمن ترين روش ها و ترفندهاى لكه برى فرش را براى شما شرح خواهيم داد.و قصد داریم در رابطه با لکه گیری سریع و اورژانسی فرش و مبلمان با شما صحبت کنیم تا با روش‌های کاملا خانگی و مواد اولیه‌‌ی در دسترس به داد فرش‌‌ها و مبلمان منازل، در مواقع ضروری برسید.

مزاياى لكه برى فرش

لكه برى پوسيدگى فرش جلوگيرى مى كند.
لكه برى از فرش در مقابل بيد و آفت پيشگرى مى كند.
لكه برى از چرك مردگى فرش جلوگيرى مى كند.
لكه برى سبب عمر طولانى فرش مى شود.
لكه برى قبل از شست و شو كامل سبب حصول نتيجه ى بهتر مى شود.

قالیشویی وکیل اباد مشهد

به طور کلی تمیز کردن و لکه‌گیری فرش یک کار ضروری است تا از آسیب دیدن فرش جلوگیری کنیم. حتی اگر قصد شست و شوی کل فرش را دارید؛ لکه‌گیری اولیه باعث درخشان‌تر شدن فرش می‌شود .اما همین تمیز کردن اگر به روش نادرست و با مواد غیر استاندارد انجام شود ؛ میتواند باعث آسیب دیدن رنگ و الیاف و یا حتی موجب پارگی یا پوسیدگی شود.

نکات مهم از باید و نباید‌های لکه گیری فرش

مواردی که هیچ وقت نباید هنگام لکه‌گیری و شست و شوی فرش انجام دهید:
اولین و مهم‌ترین موضوع سرعت عمل در اقدام به پاک‌ سازی لکه‌ ی فرش است . هیچ وقت لکه‌ها را به وقت دیگری موکول نکنید! چون لکه عمیق و کهنه می شود و پاکسازی آن سخت تر ‌و حتی در بعضی از موارد ناممکن می شود.
قبل از استفاده هر گونه مواد شیمیایی از استاندارد بودن آن پاک کننده مطمئن شوید و از فروشگاه ها و مراکز معتبر مواد شوینده و پاک کننده فرش خریداری کنید.
درصورت استفاده از مواد پاک کننده استاندارد ، حتما طبق دستور العمل نوشته ‌شده روی‌ محصول عمل کنید و هیچ وقت کمتر یا بیشتر از مقدار مقرر و زمان مقرر مواد پاک کننده را روی فرش یا مبلمان قرار ندهید! زیرا که در صورت اشباع بیش از حد یا باقی ماندن طولانی مدت مواد روی فرش باعث پوسیدگی و آسیب به رنگ الیاف شود.
فرش‌ها را ابداً در معرض حرارت مستقيم خشك نكنيد!
هرگز با فشار سعى در تمیز کردن فرش نکنید! زیرا که اعمال فشار باعث نفوذ بیشتر لکه به الیاف فرش می‌شود.
دستمال را با حركات رفت و برگشتى روى لكه نكشيد! زيرا باعث پخش شدن و بزرگ شدن لكه مى‌شود.
هنگام لکه‌گیری ، فرش را از آب اشباع نکنید!زیرا لکه همراه با آب پخش‌ شده و بزرگتر‌ می‌شود.
فرش‌های خیس را به حال خود رها نکنید! زيرا باقی ماندن طولانی مدت آب در فرش و فرايند كُند خشک‌شدن فرش باعث پوسيدگى تدريجى الياف مى‌شود.
 شناسایی نوع لکه فرش بسیار حائز اهمیت است. چون مراحل بعدی لکه‌گیری با شناخت نوع لکه مشخص می شود؛ پس حتی اگر لکه فرش شما قدیمی است ؛ تمام تلاش خود را برای شناسایی نوع لکه انجام دهید.
پاک کردن لکه را ، همیشه از گوشه‌ی خارجی لکه آغاز کنید تا لکه پخش نشود.مواد پاک کننده شیمیایی قوی ، آنزیم دار و یا دارای اثر لکه بری را اول در گوشه‌ای از فرش که مشخص نیست؛ امتحان کرده و سپس با خیالی آسوده استفاده کنید.
برای لکه‌گیری فرش باید از اسفنج يا بُرس کاملا تمیز استفاده کنیم.
همواره از حوله يا دستمال سفيد و بدون طرح براى لكه‌گیری و خشک کردن فرش استفاده کنید تا حوله یا دستمال به فرش‌ رنگ‌پس ندهد.
درست مثل شست و شو که در مرحله‌ی آخر فرش را آبکشی می کنيم؛ در لکه گیری هم بعد از برطرف شدن لکه باید آبکشی با اسفنج به منظور خروج مواد پاک کننده از فرش انجام شود. باقی ماندن هرگونه مواد شوینده و پاک کننده در فرش باعث پوسیدگی تدریجی می‌شود.
بعد از آبکشی ، با حوله‌‌ای تمیز و خشک ،فرش را هم از قسمت روی و هم از قسمت پشت ، با وارد کردن فشار تا حد ممکن ، خشک کنید و اجازه دهید تا در هوای آزاد کاملا خشک شود .
برای برگشتن نخ‌‌های خاب فرش به حالت اولیه ، حتما بعداز لكه‌گیری و شت و شو ،فرش را جاروبرقی بکشید.
تهیه‌ی یک ترکیب تمیز کننده آماده که در مواقع اضطرارى به شما امکانِ اقدام سریع دهد. که در بخش‌های جلوتر به این موضوع خواهیم پرداخت.