بدون نظر مقالات قالیشویی

معرفی بهترین قالیشویی در سیدی مشهد

از قدیمی ترین محلات مشهد

بزرگترین قالیشویی در سیدی مشهد

قالیشویی مشهد ، بزرگترین قالیشویی در سیدی مشهد قالیشویی شاهد می باشد که تمام منشور اخلاقی شامل قالیشویی با اب کشی اسلامی را در کارنامه خود دارد.

قالیشویی شاهد مشهد با ارائه خدمات متنوع در سال های اخیر شامل سرویس رایگان قالیشویی در سراسر مشهد، شستشوی رایگان پتو یا قالیچه توانسته است تا رضایت شما همشریان مشهدی را درکارنامه خود ثبت نماید.

نحوه عملکرد قالیشویی شاهد

نحوه عملکرد ما به این صورت است که شما همشریان مشهدی می توانید با تماس با قالیشویی شاهد مشهد از سرویس رایگان ما بهرمند شوید هم چنین می توانید یک پتو ویا یک قالیچه را به صورت رایگان برای شستشو در اختیار ما قرار دهید.

کیفیت ،قیمت مناسب واب کشی اسلامی همگی گوشه ای از خدمات قالیشویی در مشهد می باشدوکافیست یک بار امتحان کنید.

محله سید مشهد کجاست؟

سیدی یکی از محلات قدیمی مشهد است که با نام موسس آن مورد شناسایی قرار می گیرد و در محاورات عمومی همه می گویند سیدی ،

  • ولی آیا شما می دانیدمحله سیدی مشهد کجاست؟
  • اسم چه فردی است؟
  • مقبره این فرد در کجاست؟

سوالاتی از این قبیل که در ابتدا به ذهن هر فرد مشهدی کنجکاو می رسد با داشتن پاسخ مناسب می تواند شما را بیشتر با تاریخ این شهر در دوره معاصر و افراد تاثیر گذار در آن آشنا نماید. بی شک آشنایی با محلات و موسسین آن می تواند احساس تعلق بیشتری نسبت به مشهدی بودن را به ما بدهد. با هم گزارشی را که از مقبره سیدی توسط واحد فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه هفت تهیه شده است را می خوانیم.

سیدی که از محلات منطقه هفت شهرداری مشهد و در ناحیه سه آن می باشد این محله در ضلع شمالی بزرگراه شهید کلانتری قرار داشته و محصور بین خیابان کوشش جنوبی و ۳۵ متری اول سیدی و خیابان خلج می باشد. در ابتدای خیابان خلج در تقاطع صبا غربی و خیابان خلج وقتی وارد خیابان خلج به سمت پارک شادی می شویم مقابل گاراژ شاهین سمت راست مقبره مرحوم سیدمحمود سیدی فرزند بزرگ سیدمحمد سیدی از شهروندان خدمتگزار مشهد، در جوار بوستان شادی واقع در ابتدای خلج می باشد. این مقبره در زمینی به مساحت بیش از ۳۰۰۰ مترمربع قرار دارد که قبور دیگر اعضاء خانواده سیدی را نیز در خود جای داده است.(۱)

قالیشویی در سیدی مشهد
قالیشویی در سیدی مشهد

سیدی در حدود دهه ۳۰ بیابان برهوتی بود که از هیچ طرفش به شهر نمی‌رسید، تا اینکه شخصی به نام «سید‌محمود سیدی» در این منطقه چاه آبی حفر کرد. وجود آب در این منطقه، افراد زیادی را برای ایجاد باغ و زمین‌های کشاورزی گردهم می‌آورد و کم‌کم آبادانی این قسمت از شهر رقم می‌خورد.
سیدی در کار خریدوفروش زمین و ساختن شهرک بود. شیوه کار او به این صورت بود که زمینی ‌خریده و با ایجاد چاه و استخر، آنجا را آباد می‌کرد.
بیشتر افراد، سیدی را بعد از آمدن به محله ای که به نامش معروف شده می‌شناسند، در‌صورتی‌که او قبل از آمدن به اینجا، ابتدا چاه آبی در قاسم‌آباد و بعد در امامیه، حفر و آن دو منطقه را آباد می‌کند.
سیدی که بعد از خرید زمین های منطقه در قلعه خلج زندگی می‌کرد، حدود ۲۰سال پیش از انقلاب در این محله بی‌آب‌وعلف، چاهی حفر کرد و استخری راه انداخت و درخت‌های زیادی کاشت و باغی هم برای خودش درست کرد و به قول قدیمی‌های این محله، دکان‌‌ودستگاهی برای خودش راه انداخت.این استخر اکنون تبدیل به گاراژ شده است.(۲)

مقبره مرحوم سیدمحمود سیدی فرزند بزرگ سیدمحمد سیدی از شهروندان خدمتگزار مشهد، در جوار بوستان شادی واقع در ابتدای خلج می باشد. این مقبره در زمینی به مساحت بیش از ۳۰۰۰ مترمربع قرار دارد که قبور دیگر اعضاء خانواده سیدی را نیز در خود جای داده است.

در فضای این مجموعه علاوه بر مقبره، یک حسینیه مجلل و آشپزخانه بزرگ و مجهز وجود دارد که در ایام عزاداری اهل بیت(ع) و ماه مبارک رمضان پذیرای عموم مردم عزادار می باشد. البته این بنای تاریخی که در باغی بسیار زیبا و سرسبز واقع شده، در اکثر اوقات بصورت شخصی مورد استفاده قرار می گیرد. در انتهای این باغ کوچک مدرسه ای وجود دارد که توسط فرزندان مرحوم سیدی ساخته شده است و دفتر خیریه وابسته به این خانواده در خیابان کوشش نیز تعداد زیادی از مستمندان و افراد مستحق را تحت پوشش قرار داده است. مرحوم سیدمحمود سیدی در پایه گذاری و آبادانی محله سیدی نقش بسزایی داشته که این محله نیز به نام وی شهرت یافته است.(۱)

در انتهای این باغ کوچک مدرسه ای وجود دارد که توسط فرزندان مرحوم سیدی ساخته شده است و دفتر خیریه وابسته به این خانواده نیز در خیابان کوشش قرار دارد.
مرحوم سیدی به هنگام مرگ زودهنگام که در تیر ۱۳۴۱ و در سن۳۷سالگی رخ داد، پنج پسر و یک دختر داشت که بزرگ‌ترین آنها در زمان فوت وی، ۱۲سال داشت.
در آرامگاه سیدی، چند سنگ قبر وجود دارد که یکی از آن‌ها متعلق به منیر تدین، همسر مرحوم سیدی و دو سنگ قبر متعلق به فرزندان وی و سنگ قبر اصلی که بلندتر از سایر سنگ ها قرار گرفته متعلق به خود مرحوم سیدی است. (۲)

منابع :

۱- پایگاه اطلاع رسانی شهرداری

۲- دانشنامه مشهد