خدمات جاجیم دوزی در بهترین قالیشویی درمشهد

خدمات جاجیم دوزی در بهترین قالیشویی درمشهد

هنر جاجیم بافی

جاجیم یا جاجِم گونه‌ای زیرانداز دورویه است. جاجیم دست‌بافی است از پارچهٔ کلفت شبیه به پِلاس که از پلاس نازک‌تر است و آن را از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو می‌بافند. جاجیم‌ها پرز ندازند و می‌توان از هر دو روی آن استفاده کرد. کوچ‌گردان از آن بهرهٔ زیادی می‌گیرند و کاربرد آن به عنوان روانداز و محافظ سرما است. جاجیم مناسب‌ترین چیزی بود که در قدیم روی کرسی می‌انداختند، جاجیم چیچکله CHICHAK‌‌LAMEH‌ با ترکیبی از رنگ‌های و نقوش لوزی داخل الوان راه راه آن در ده و شهر از همه مشهور بود با متروک شدن کرسی زغالی بافت و مصرف جاجیم در شهرها و حتی در شهرستان‌های دور و نزدیک نیز به فراموشی می‌رفت ولی روستائیان طبق عادت قدیمی مناسب‌ترین روانداز کرسی زمستانی را رها نساخته‌اند و پیر زن‌های دهاتی همچنان جاجیم خودشان را در زمستان و تابستان در فضای باز اطراف خانه و میدان ده یا هر مکانی که امکان داشته باشد دراز می‌کنند و سه‌پایه مخصوص آن را بر پا می‌دارند و جاجیم می‌بافند. بافت جاجیم در اکثر قریب باتفاق دهات و مناطق روستائی ایران مرسوم است تنها تفاوت جاجیم، ترکیب رنگ و ظرافت نخ و نقوشی است که روی آن ایجاد می‌کنند جاجیم‌بافی به عنوان یکی از صنایع دستی در ایران رایج در بعضی استان‌ها از جمله مازندران، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، همدان، لرستان و فارس است که از دیرباز بین خانواده‌های روستایی و عشایر رواج داشته‌است

 

خدمات جاجیم دوزی در مشهد

ترفندهای جاجیم دوزی در قالیشویی مشهد

 

جاجیم دست بافته ای است تارنما ( معمولا داراي نقوش لوزي و راه راه) كه با استفاده از نخ‌های رنگین و ظریف پشمی یا پنبه‌ای یا آمیزه‌ای از این دو بافته مي شود.

جاجیم‌بافی به عنوان یکی از صنایع دستی رایج در ایران است و از دیرباز بین خانواده‌های روستایی و عشایر رواج داشته‌است. جاجیم به عنوان زیرانداز، پلاس، فرش و رختخواب پیچ استفاده می‌شود و هم‌چنین هنگام کوچ عشایر برای بسته‌بندی و جابه‌جایی اسباب و لوازم و گاهی به‌عنوان بالاپوش گرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.در ایران جاجیم را بیشتر بر روی کرسی و رختخوابهای کنار اتاق می اندازند یا به عنوان رختخواب پیچ روانداز و حتی رویة لحاف از آن استفاده می کنند. حتی در برخی از خانواده‌های روستایی جاجیم را به‌عنوان چشم‌روشنی و جهیزیه نوعروسان هدیه می‌دهند.

بافت جاجیم به سبب ویژگی و تمایز آن نسبت به سایر بافته ها به «جاجیم بافت » معروف است . مواد اولیه آن پشم است و بافت آن شبیه گلیم است، با این تفاوت که جاجیم در چهار تخته بافته می‌شود و پس از بافتن به هم متصل و دوخته می‌شود و همچنین برای بافت جاجیم، دستگاه (دار) را به صورت افقی روی زمین قرار می دهند. جاجیم گاه بافته ای یک رویه و گاه دو رویه است و این به سبب تارهای اضافی است که نقشمایه را به وجود می آورند. این تارها گاه در فاصله میان دو نقشمایه آزادانه در پشت بافته کشیده شده اند

ما مي¬توانيم از تكامل تدريجي چند نمونه از صنايع دستي منطقه خلخال الهام بگيريم .مانند جاجیم بافی و شال بافی است . مي توان گفت جاجيم بافي در عين ظرافت و زيبايي و دقتي که مي بايست صرف بافتن آن گردد سنتي ترين روش بافندگي را مجسم مي سازد و ابزار مورد نياز آن ساده ترين وسايل مي باشد. مهم ترين عامل در امر بافت انرژي بازوان زن بافنده است. بافت جاجيم پس از تهيه نخ مورد نياز در رنگ هاي مختلف يا چله کشي شروع مي شود واغلب تمام مراحل بافت مخصوصا چله کشي آن در فضاي باز و شبيه به چله دواني قالي هاي فارسي بافت، صورت مي گيرد. به اين ترتيب در محوطه هاي به طول تقريبي ده تا بيست متر به وسيله تعداد چهار ميخ چوبي روي زمين ايجاد مي شود و گلوله هاي رنگي نخ توسط شخص چله کشي به دور اين ميخ هاي چوبي گردانده مي شود. با گردش مداوم شخص چله کشي به دور اين چهار ضلعي و تغيير دادن گلوله هاي رنگي نخ پشمي ، طراحي (رنگ نقوش) جاجيم نيز شکل مي گيرد. پس از پايان چله کشي چله را روي زمين دراز مي کنند به اين نحو که با دو عدد ميخ چوبي يا فلزي بزرگ عرض چله را در يک طرف محکم نموده و انتهاي چله را که به صورت يک گلوله بزرگ پيچيده شده در انتها محکم مي نمايند و ضمنا با گذاشتن يک سه پايه چوبي نسبتا بزرگ جوکي را که بر روي چله سوار است از بالاي سه پايه آويزان مي کنند به اين ترتيب چله بر روي زمين آماده بافت بوده و جاجيم بافي آغاز مي گردد. .

خدمات قالیشویی و مبل شویی مشهد (شاهد)

کیفیت بالای شستشو %
دستگاه های مدرن شستشو فرش %
استفاده از مواد نانو باکیفیت در شستشو %
قیمت مناسب و شستشو پتو رایگان %
سرویس رایگان در مشهد %

خدمات جاجیم دوزی در کارخانه شاهد مشهد

با ثبت سفارش آنلاین در سایت قالیشویی شاهدمشهد، برای شستشوی انواع فرش و خشکشویی و شستشوی مبلمان، شستشوی پتو ویا قالیچه را رایگان هدیه بگیرید!!! اگر در سراسر مشهد مقدس زندگی می کنید. در هر ساعت از شبانه روز کافیست به سایت کارخانه قالیشویی شاهد مشهد مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.

مشتریان عزیز در نظر داشته باشید. که خدمات آنلاین قالی شویی از قبیل قالیشویی آنلاین و مبل شویی و خشکشویی مبلمان همراه با شستشوی پتو ویا قالیچه رایگان می باشد!!! ارائه خدمات قالیشویی و مبل شویی ما در سراسر مشهد صورت می گیرد.

  • سرویس رایگان
  • استفاده از مواد نانو
  • قیمت مناسب و حذف واسطه ها
  • شستشو در محل شما
  • خدمات مبل شویی و موکت شویی
  • پشتیبانی 24 ساعته

چرا قالیشویی شاهد مشهد؟

قالیشویی شاهد مشهد بزرگترین و اولین مرکز شستشوی تمام اتوماتیک انواع فرش دستبافت و ماشینی در شرق کشور
  • سرویس رایگانقالیشویی شاهد مشهد آماده سرویس رسانی رایگان در سراسر مشهد مقدس می باشد.
  • دستگاه های تمام اتوماتیک شستشوی فرشقالیشویی شاهد مشهد بزرگترین و بروزترین قالیشویی و مبل شویی آنلاین و مکانیزه مشهدمی باشد
  • ضمانت کیفیت شستشوشاهد مشهد باسال ها تجربه در شستشو انواع فرش ضمانت کیفیت شستشورا برای شما عزیزان فراهم اورده است.
  • اولین قالیشویی آنلاین مشهدشاهد مشهد بزرگترین و بروزترین قالیشویی و مبل شویی انلاین و مکانیزه مشهد
  • به روزترین متد شستشوقالیشویی شاهد مشهد با استفاده از به روزترین و با کیفیت ترین متد شتشو بدون آسیب به تار و پود انواع فرش دستباف و ماشینی و استفاده از تجهیزات تمام اتوماتیک شستشو فرش در خدمت شما می باشد.
  • شستشو با بهترین و کم ضرر ترین مواد شوینده ( نانو )قالیشویی شاهد مشهد با استفاده از بهترین و کم ضرر ترین مواد شوینده ( نانو ) در شستو فرش دستباف و ماشینی در خدمت شما عزیزان است.